mandag den 31. januar 2011

Gulerodskage og cheesecake - HAPS!


Vi fik gæster i lørdags og derfor skulle jeg - udover aftensmad - diske op med lidt sødt til efter maden. Jeg havde forelsket mig i en cheesecake fra en af mine nye kogebøger (Leila Lindholm - a piece of cake), men desværre viste det sig at en af gæsterne ikke er tosset med den slags, så jeg fandt også en gulerodskage. Sådan en har jeg heller aldrig prøvet at bage før, så det var godt at blive udfordret lidt :) I sidste øjeblik bestemte jeg mig også for at lave et par kokostoppe - man er vel glad for at bage ;)


Gulerodskagen blev lavet fredag aften, men var stadig helt fantastisk lørdag aften. Cheesecaken lavede jeg lørdag formiddag, så den kunne stå i køleskabet og blive god til om aftenen.
Frostingen til gulerodskagen puttede jeg på et par timer før gæsterne kom. Det hele blev rigtig vellykket og smagte fantastisk - fik ikke andet end rosende ord fra gæsterne.

1 kage- springform med en diameter på cirka 24 cm

3 æg
3 dl sukker
3 dl hvedemel
1 tsk vaniliesukker
3 tsk bagepulver
1½ tsk stødt kanel
1 tsk stødt kardemomme
½ tsk stødt ingefær - det havde jeg glemt at købe, så det kom ikke i og det kunne man ikke smage.
1 nip salt
1½ dl solsikkeolie
450 g skrællede, revne gulerødder
(Rosiner - se note nederst)

smør og rasp til formen

Glasur/frosting: - jeg gangede med to, så jeg fik ekstra meget.
60 g blødt smør
4 dl flormelis
1 tsk vaniliesukker
skal af 1 usprøjtet lime
100 g Philadelphia ost

Varm ovnen op til 150 grader - varmluft.
Pisk æg og sukker lyst og skummende. Bland de tørre ingredienser og vend dem i æggene. Tilsæt solsikkeolie og revne gulerødder.
Fyld dejen i en smurt og raspdrysset springform. Bag kagen på ovnens midterrille i ca 55 minutter - prøv med en strikkepind, gaffel eller lignende - der må ikke hænge dej ved.
Køl kagen af.

Glasur/frosting:
Riv limeskallen. Pisk ingredienserne til glasuren er cremet. Bred glasuren på kagen. I den oprindelige opskrift puttede hun det bare ovenpå, men jeg smurte det også på siderne af kagen og dryssede lidt sølvkugler ovenpå :)

NOTE: Hende der havde bestilt kagen ville også gerne have rosiner i. Så jeg puttede lidt i samtidig med gulerødderne - ved ikke præcist hvor mange det var, men sådan som jeg synes det var passende. Man kan sagtens undlade dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar