fredag den 11. marts 2011

Dessert-kage: Brownies med karamelbølger

Fandt denne opskrift på Latascha's hjemmeside da jeg skulle bruge en kage som jeg kunne servere til dessert. Jeg valgte at servere bananis til, da jeg er helt tosset med det! :) Pigerne havde fået godt med rødvin da vi nærmerde os desserten, men de udtrykte alligevel helt klar begejstring! Jeg synes selv den var skøn og svampet - karamelbølgerne var en anelse syrlige og det gjorde at kagen ikke blev kvalmende sød! Vil helt klart lave denne kage en anden gang :)


Chokoladebrownie med karamelbølger.
15-16 små stykker.
Serveret med banais og hindbær.. Mmmm.. :)

100 gr mørk chokolade brækket i mindre stykker
100 gr smør
2 æg
150 gr sukker
50 gr mel
100 gr valnødder, grofthakkede
200 gr flødeost naturel
50 gr mørk muscovadosukker
2 tsk vanillesukker
1 æg


Chokolade og smør smeltes i en tykbundet gryde ved svag varme. Æg og sukker røres til en luftig æggesnaps og melet tilsættes. Vend forsigtigt den lune chokoladeblanding og valnødderne i dejen.
Flødeosten kommes i en lille skål og røres godt med sukker, vanillesukker og ægget.
Halvdelen af browniedejen kommes i et lille ildfast fad beklædt med bagepapir. Klatter af flødeosteblandingen og resten af browniedejen lægges mellem hinanden ovenpå det første lag browniedej. Brug en kniv til at danne et mønster oven på kagen.
Bag kagen ved 175 grader i 25-30 minutter, til den lige netop er gennembagt. Lad kagen køle lidt i formen og tag den så op ved hjælp af bagepapiret og lad den blive helt kold.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar