mandag den 11. juli 2011

Jord-to-the-bær part III: Jordbær-hyldeblomst-vanilie syltetøj


Fandt de fine glas i Søstrene Grene, de passede jo helt perfekt til :)

Jordbær-hyldeblomst-vanilie syltetøj:
- cirka 4 glas

750 g jordbær
750 g syltesukker
7½ spsk koncentreret hyldeblomstsaft
revet skal fra 2 ubehandlede citroner
1½ stang vanilie

Kom jordbær, sukker, hyldeblomstsaft og citronskal i en gryde. Skær vaniliestangen over og skrab vaniliekornene ud - put dem i gryden. Tilsæt også vaniliestangen. Sæt gryden over på lav varme og rør indtil sukkeret er opløst. Skru nu op på middelvarme og lad syltetøjet simre i 10 minutter, til det har fået en tykkere konsistens. Pisk let i syltetøjet og hæld det over på glas - jeg skoldede mine med vand blandet op med Atamon.

Forærede et glas til mine forældre og tog selv resten med hjem - det smagter skønt! Glæder mig til at spise det henover sommeren :)

2 kommentarer:

  1. Uhmm, jeg er sikker på at det er SKØNT! :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Jeg elsker bare marmelade og koger det i enorme mængder! Men har ikke lavet hyldeblomst og jordbæd marmelade..

    Eva-Andrea fra madoghave

    SvarSlet