torsdag den 4. oktober 2012

Spicy kyllingedeller og hytteost salat

I dag fik jeg besøg af en meget kær veninde til aftensmad. Derfor skulle jeg finde lidt lækkert til os og det fandt jeg blandt andet på Vanløse blues's nye, fine hjemmeside. Hun laver nogle rigtig lækre salater, i dag var det dog hendes kyllingedeller jeg faldt for :)


Spicy kyllingedeller
- jeg fik omkring 22 deller

700 g hakket kyllingekød
4 fed hvidløg
1 rødløg
100 g oliven
To håndfulde soltørrede tomater
1 rød chili (tilsæt gerne mere, hvis du vil have dem mere spicy. De bliver ikke specielt stærke med en enkelt)
2 æg
2 dl havregryn eller mel
1 stor håndfuld persille
1 stor håndfuld basilikum
Salt og peber

Put det hakkede kyllingekød i en skål sammen med æggene, salt og peber.
Hvidløg, rødløg, oliven, soltørrede tomater, chili, havregryn, persille og basilikum blendes. Jeg brugte en stavblender, fordi min almindelige blender ikke rigtig ville blande tingene ordentligt sammen. Når ingredienserne er godt blendet sammen, så puttes det i skålen med kyllingekød og det hele blandes godt sammen. Farsen skal blive ret fast, da den jo skal formes til boller. Tilsæt evt. lidt mel hvis farsen er for klistret. Form farsen i den størrelse du ønsker og sæt dem på spyd. Bag dem i ovnen ved 180 grader i omkring 20 minutter.

Dellerne smagte møg godt og de kan jo justeres i spicy styrke. De var et stensikkert hit, min veninde spiste maaaange af dem! :)


Beklager det lidt mørke billede - det gik hurtigt :)
2 håndfulde rucolasalat eller babyspinat
1 dåse forkogte kikærter
8 tomater
1 peberfrugt
2 forårsløg eller rødløg

Dressing:

1 spsk friskrevet ingefær
2 spsk balsamico
2 spsk olivenolie
1 spsk limesaft
1 tsk salt
200 g hytteost
20 g mayonnaise
40 g pistacienødder - med eller uden salt er valgfrit.

Skyl rucolaen og læg den i bunden af fadet/skålen. Hæld kikærterne ud af dåsen og skyl dem grundigt. Hak peberfrugt og tomat i tern, og snit løget fint. Bland ovenstående sammen i en skål. Bland dressingen sammen og bland den med peberfrugt, tomat og løg. Hæld det derefter over rucolaen og drys med pistacienødderne.

Torsdags-hygge! Det er nu meget hyggeligt når det regner udenfor :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar